ANNONS
Forum → Provdelar → LÄS → Tråd

Behöver er tips

rankrank

Inlägg totalt 3

Medlem sedan 2013-11-26

Hej, är ny här.
jag vill veta hur man får bra på verbala. som jag förstår så är det verbala lättare än det kvantitiva delen för många fler än det omvända.
jag själva är mycket bättre på det kvantitiva än det verbala.
jag får jättedåligt på det verbala speciellt på läsförståelsen.
jag förstår inte hur ni andra gör när nå läser så långa texter, hur kan ni memorera allt?
jag behäver verkligen hjälp med verbala, eftersom det är det som ställer till det för mig.

rankrank

Inlägg totalt 3

Medlem sedan 2015-10-02

En bra grej är att läsa hela texten först innan du kollar på frågorna. Kollar du på frågorna först är det lätt hänt att du tar ett svar ur texten som blir motsagt längre ner och då får du fel på den frågan. Om du har svårt att komma ihåg kan det vara bra att ha med dig överstrykningspennor och stryka över saker som verkar viktigt medan du läser. Det blir även lättare att hitta i texten sen när du letar efter svaren på frågorna. Fokusera på sammanhanget när du läser. Stöter du på ett ord du inte kan så kan du använda dig av resten av meningen för att klura ut ungefär vad det betyder ex. om det är positivt eller negativt.
Det är också bra att läsa vanliga böcker mellan proven för att öka din läsförståelse.